Cleansify ARTIKLID

Cleansify_köögiviljad_blogi

7 põhjust, miks süüa rohkem köögivilju

Teadlastele üle kogu maailma on juba mõnda aega pakkunud huvi Jaapanis asuva Okinawa saare elanikud, kes paistavad kõigi teiste rahvuste seast silma oma ebatavaliselt kõrge elueaga – väga suur osa saare elanikest elab 100-aastaseks või kauemgi, olles sealjuures iseseisvad ja hea tervise juures. Nüüdseks on uurijad jõudnud veendumusele, et okinawalaste elujõu võtmeteguriks on toidulaud, mis on rikkalik toitainete poolest, sisaldab vähe kaloreid, palju süsivesikuid ning mõõdukas koguses valke. Liha, rafineeritud teravilja, suhkrut ja piimatooteid tarbitakse seal pigem harva. Kõige enam leiab nende toidulaualt aga puu- ja köögivilju. Seega on köögiviljade tarbimise positiivne mõju ka pikaajalises praktikas kinnitust leidnud ning sellest tulenevalt võib järeldada, et just terve soolestik võib olla üheks pikaealisuse saladuseks. 

Köögiviljad – organismile vajalik toit

Kuna toiduainete maailm on üha kirjum, siis kiireks meeldetuletuseks: köögiviljad ehk kõik taimed, mille mingit osa saab söögiks tarvitada, jaotatakse söödava osa järgi juurviljadeks (nt porgand, peet, redis, kaalikas, naeris, pastinaak, redis, juurseller), kaunviljadeks (nt herned, oad), viliköögiviljadeks (tomat, kurk, kabatšokk, tsukiini, kõrvits, paprika, baklažaan, avokaado, füüsal), lehtköögiviljadeks (lehtkapsas, peakapsas, hiina kapsas, rooskapsas, spinat, salat, petersell, till, hapuoblikas, rukola) ja õisikköögiviljadeks (lillkapsas, peakapsas, brokkoli). 

Köögiviljade lisamine oma igapäevasele toidulauale on saanud üldlevinud nõuandeks, kuidas hoida ja saavutada tugevat tervist – lihtne ning meeldejääv soovitus on süüa päevas vähemalt viis peotäit puu- ja köögivilju: kaks puuvilja- ja kolm köögiviljaportsjonit. Sel moel võid olla kindel, et su organismil on normaalseks tööks tagatud kiudained, soolestikus peitub palju häid baktereid ning mikrobioom töötab sinu kasuks, varustades sind energia ja elujõuga. Millised on aga veel väga head põhjused, et lisada oma menüüsse teadlikult rohkem köögivilju? 

Ensüümid on sinu parimad sõbrad pärast pidusööki

Eestlased armastavad süüa ja nii mõnigi kord – olgu jaanid, jõulud või muu tähtpäeva pidulaud – tuleb pärast söömaaega tõdeda, et kõike sai liiga palju, iseäranis kui laual oli ka liha, mille seedimine võtab tavapärasest kauem aega. Söögi-joogiga liialdamine viib sageli ja paratamatult seedehäireteni, kuna magu ei jõua kõike läbisegi söödut seedida ning see jääb soolestikku, tekitama puhitusi ja ebameeldivat raskustunnet. Seda olukorda saab ennetada, süües sagedamini ning väiksemaid portsjone ning suurendades menüüs just köögiviljade osakaalu, kuna neis sisalduvad ensüümid toetavad valkude seedimist mao ülaosas. Vajadusel võib juurde võtta ka seedeensüüme, mis aitavad lagundada toitu väiksemateks osadeks, et keha saaks kätte kõik vajalikud ained: vitamiinid, mineraalained, rasvad, süsivesikud ja valgud.

Kiudained hoiavad seedimise korras

Just taimne toit sisaldab ohtralt teisigi kasulikke aineid – kiudaineid – mille tarbimise kõige vahetum ja otsesem kasutegur on korras seedimine. Ja nagu ütleb hiina meditsiini arst Dr. Rene Bürkland – terve soolestik, terved mõtted! Lisaks sellele aitavad kiudained viia kehast välja toksiine ning jääkaineid, tänu millele alaneb kolesteroolitase ning väheneb risk haigestuda diabeeti ja vähki. Kiudained annavad mõnusa täiskõhutunde, mis ennetab ülesöömist ja hoiab seega kehakaalu kontrolli all. Köögiviljadest sisaldavad just kaunviljad olulisel määral kasulikke kiudaineid. Kui mitmekülgsest toidulauast hoolimata vaevab kõhukinnisus, siis võivad abiks olla kõrge kiudainete sisaldusega kiudkristallid.

Sa särad nii sise- kui ka välispidiselt

Ilu algab seestpoolt, ja seda mitmes mõttes. Sama tähtis kui hea ja lahke süda ning positiivsed mõtted on ka see, milliseid toitaineid (või kas üldse) me oma organismile seespidiselt pakume, et kehal oleks jõudu pidevalt rakke uuendada ja neid tervena hoida. Piisavalt und, puhas vesi, regulaarne liikumine ning toitaineterikas menüü on võtmesõnad. Pea kõik köögiviljad aitavad kaasa hea välimuse saavutamisele – näiteks tomatites on ühendeid, mis soodustavad keharakkude uuenemist ning kaitsevad keha kahjuliku UV-kiirguse eest; porgand sisaldab aga antioksüdante, mis aeglustavad vananemisprotsesse ja pikendavad eluiga. Öeldakse, et üks porgand päevas on tugeva luustiku saladuseks, peet aga hoiab korras nägemise ja närvid. Veresoonte ja organismi üldisele lõõgastumisele, sh seksuaaleenergia (ja sellega seonduvalt elukvaliteedi) tõstmisele aitavad kaasa näiteks Inca ja Ginsengi vedelensüümid. 

Mikrobioom on immuunsüsteemi kindral

Sinu keha on sinu kindlus, mida peab kaitsma igapäevaste kahjulike mõjude eest. See kaitseplaan ei sisalda aga mitte relvi, vaid võimalikult mitmekülgset mikrobioomi. Tartu ülikooli teadlaste tehtud 2500 osalejaga uuringust selgus, et kõik üldtuntud tervisliku eluviisiga seotud käitumismustrid, nagu marjade ning puu- ja juurviljade söömine, kehaline aktiivsus ning hea vaimne ja füüsiline tervis olid seotud suurema mikroobikoosluse mitmekesisusega, mis omakorda mõjutas positiivselt nii inimese immuunsüsteemi, ainevahetust kui ka närvisüsteemi toimimist. Seega kasulikud vitamiinid ja mineraalained peaksid olema toidulaual enam kui teretulnud. Näiteks üheks immuunsüsteemi kaitsvaks võluvitamiiniks on C-vitamiin, mida seostatakse eeskätt tsitruselistega, ent tegelikult leidub seda väga palju hoopis erinevates köögiviljades (punane kapsas, paprika, lehtkapsas, Brüsseli kapsas, porgand). Lisaks immuunsüsteemi võimsale turgutamisele peletab C-vitamiin hooajalist väsimust ning stressi. 

Õnnelik ja terve soolestik = parem elukvaliteet

Sellest, kui suurt rolli mängib soolestiku tervis üldises elukvaliteedis, oleme põhjalikumalt kirjutanud siin, ent ka köögiviljade kasuteguritest kõneldes ei saa mööda vaadata nende panusest soolestiku tasakaalus ja tervena hoidmisesse. Nagu eespool viidatud, leidub kõige enam kiudaineid just taimses toidus. Siinjuures pole isegi suurt vahet, milliseid köögivilju tarbida – kõik teevad soolestikule ja seega kogu organismile ühe pika pai. Küll aga saab eristada nt vesilahustuvaid kiudaineid, mis alandavad vere kolesterooli- ja glükoositaset ning mida leidub hernestes, ubades ja porgandis, ja lahustumatuid kiudaineid, mis soodustavad toidumassi liikumist läbi seedetrakti ja selle väljutamist; selliseid kiudaineid leidub nt lillkapsas, rohelistes ubades, kartulis.

Kehakaal on kontrolli all

Mis tahes köögiviljad on parim valik kõigile, kes soovivad saavutada või säilitada normaalset, st tervislikku kehakaalu. Enamik köögivilju sisaldab vähe kaloreid, ent rohkelt kiudaineid, tänu millele püsib täiskõhutunne pikemaks ajaks ja ka veresuhkur seisab stabiilsel tasemel. Köögivilju võid süüa nii palju kui soovid, kartmata kaalutõusu või organismi muul moel rööpast välja minemist. Tuleb lihtsalt leida oma lemmikköögivili!

Köögiviljad on maitsvad

Mis viibki meid viimase, aga sugugi mitte vähem olulise põhjuse juurde: köögiviljad on lihtsalt maitsvad ning oma eri värvi, lõhna ja struktuuriga pakuvad ka esteetilist naudingut. Alustame ju söömist alati silmadega! Oluline ongi proovida erinevaid köögivilju ja katsetada ka nende valmistamisviisidega – mõni köögivili on parim just toorelt krõmpsutades, teise võlu avaldub kergel vokkimisel, grillimisel, hautamisel. Siinkohal on vaja vaid julgust, loovust ja avatud meelt, et proovida ja avastada uusi maitseid. Tasub ka meeles pidada, et olles pikka aega tarbinud valdavalt töödeldud toitu, on organism selle maitsega juba harjunud ja toores toit ei pruugigi enam üldse meeldida. Sellisel juhul aitab elus uut ja tervislikumat lehekülge keerata intelligentne organismipuhastus

ZENCLEANZ 1-day detox KITS

STTART LIVING HEALTHY and  some more stuff!

Vivamus suscipit tortor eget felis porttitor volutpat. Vivamus suscipit tortor eget felis porttitor volutpat. Vivamus magna justo, lacinia eget consectetur sed, convallis at tellus. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

INTESTINAL CLEANSE

ZENCLEANZ ONE

This 1-day intestinal cleanse addresses the whole length of the digestive tract. It is made of a wide selection of super enzymes to complete the digestion of all undigested material that could have stuck to your intestinal wall over the years … and sweep it all out!

199 €

LIVER CLEANSE

ZENCLEANZ FORGIVE

This 1-day cleanse focuses on the liver. The liver is a filter responsible for eliminating anything from within the body that doesn’t belong there; Everything that reaches the bloodstream from the nutrients that pass through the small intestine lining, the air we breathe and everything that comes in touch with our skin. It is imperative to cleanse it!

199 €